5. 19-05-2015 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Donna en Tara Doeswijk - WaarBenJij.nu 5. 19-05-2015 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Donna en Tara Doeswijk - WaarBenJij.nu

5. 19-05-2015

Door: Donna

Blijf op de hoogte en volg Donna en Tara

19 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is alweer eventjes geleden, dus ik heb een hoop te vertellen!

Van 23 april t/m 28 april zijn we in Cairns geweest. Cairns behoort tot mijn top-3 favoriete plekken waar we in Australië zijn geweest. Het hostel was weer geweldig (ruim en schoon), het weer was top (elke dag boven de 30 graden met zon) en ook ontzettend veel leuke mensen. We hadden daar een leuke groep vrienden waar we 's avonds mee uit gingen en uiteraard ook Kingsnight mee hebben gevierd, aangezien er een hoop Nederlanders waren! In Cairns hebben we ook eindelijk geskydived! Een van de, al dan niet dé, beste ervaring(en) ooit. Van 14,500 feet (ongeveer 4.4 km) uit een vliegtuig te springen: WAUW!! Het is lastig te omschrijven wat je precies voelt, maar die adrenaline op het moment wanneer je uit het vliegtuig hangt en daadwerkelijk springt... gewoon geweldig. De instructeurs hadden ook tijdens de vlucht veel foto's gemaakt. De vrije val duurde ongeveer 30 seconde tot een minuut. Waarna je nog rond de 7-8 minuten aan een parachute hangt en van het prachtige uitzicht kan genieten. Zowel het 'Great barrier reef' en het 'Daintree rainforest' was vanuit de lucht te bezichtigen. Een top ervaring!

Op 28 april zijn Taar en ik vertrokken van het warme Australië, naar het iets koudere Nieuw-Zeeland. We vlogen om 13.05 en hadden een tussenstop van 1,5 uur op Sydney. De tweede vlucht duurde, net als de eerste naar Sydney, ook 3 uur en was erg goed. We hadden met z'n tweëen drie stoelen voor onszelf en het eten was ook erg lekker. Om 22.40 kwamen we aan in Christchurch waar we eerst nog 1,5 uur hebben staan wachten. Er was een vliegtuig met zo'n 100 Russen aangekomen waardoor het allemaal erg lang duurde. Om 01.00 kwamen we aan in ons hostel en zijn we gelijk gaan slapen. We zijn daar 1 dagje nog gebleven.

De vijf dagen daaropvolgend zijn wij in Kaikoura geweest. We hadden daar op de tweede dag een tour geboekt waar we met wilde dolfijnen mochten zwemmen in de Grote oceaan. Ook dat behoort tot een van mijn meest fantastische momenten tijdens onze reis. Na zo'n 20 minuten op de boot kwamen we de groep dolfijnen al tegen en mochten we het water in. In totaal waren het rond de 600 dolfijnen zei de gids. We hebben zo'n drie kwartier met ze gezwommen. Ze zwommen onder je langs en zo verschrikkelijk dichtbij! Aanraken kon niet, daar waren ze net even te snel voor. Het water was ook echt koud, ik kon op een bepaald moment mijn vingers niet eens meer bewegen en dat was voor mij wel het teken om het water uit te gaan. De zon scheen gelukkig wel. De rest van de dagen zijn we nog naar de 'Seal Colony' gelopen, waar je wilde zeehonden kon zien. Ook hier konden we vrij dichtbij komen, maar aanraken was geen goed idee. Ze kunnen namelijk bijten! Voor de rest was het hostel erg goed, een geweldig uitzicht (ook vanuit onze kamer) op de bergen en de zee. Veel natuur en weinig mensen, ook wel eens lekker.

Daarna zijn we voor 5 dagen in Nelson geweest. Nelson is meer een stadje en daar was dus ook iets meer te doen. Daar lekker de toerist uitgehangen met onze camera's door het stadje. Tevens hebben we daar een volle dagtrip geboekt naar 'Abel Tasman National Park'. Ook hier was het koud (zo'n 12 graden)en bewolkt. Maar wederom was dit het geld waard. We zijn met de boot langs het National Park gevaren. De gids heeft ons van alles verteld en rond lunchtijd heeft hij ons gedropt in het National Park, waar we zo'n drie uur zijn gaan lopen. Echt geweldig uitzicht vanaf de bergen en de stranden en je liep langs ontzettend mooie rotspartijen. Aan het eind werden we weer opgehaald met de boot en werden we terug gebracht naar Nelson.

Vanuit Nelson hebben we de bus naar Fox Glacier genomen. Deze rit duurde 10 uur. We kwamen 's avonds aan in Fox Glacier en konden daar helaas maar één nachtje blijven. De bus naar Queenstown (onze volgende stop) reed maar één keer per week en dus de ochtend nadat wij aankwamen. Erg jammer, want in Fox wilden we graag nog een tour doen. De rit naar Queenstown duurde 6 uur. Na deze twee ritten waren we wel weer even klaar met die bus!

We zijn een week in Queenstown geweest. Erg leuke stad! De eerste dag was het echt heerlijk weer en hebben we lekker op het terras gezeten en zijn we gaan wandelen. De rest van de dagen heeft het bijna alleen maar geregend. Zo balen, want alles wat je aan tours wilt doen is buiten. We hebben één van de dagen een boottocht gedaan op lake Wakatipu. Precies tijdens die twee uur, was de regen gestopt en kwam zelfs het zonnetje nog even door. Het water was fel blauw (en ijskoud!!) En op de bergen lag al sneeuw. Echt geweldig om te zien. De volgende dag deden Tara en ik een Lord Of The Rings-tour. Het weer was super slecht en stonden dus op alle filmlocaties in de regen. Wel erg interessant en leuk om te zien en om te horen hoe de films zijn gemaakt. Op de laatste locatie waren we in de middle of nowhere en kwamen met onze bus vast te zitten in de modder. De gids is toen met een van de gasten hulp gaan zoeken (geen bereik en het eerste huis was 3 km verderop. Dit liepen zij dus in de volle regen en modder!). Een van de jongens heeft in die tussentijd van alles geprobeerd en heeft uiteindelijk de auto eruit gekregen. We zijn toen naar het huis gereden om de andere twee op te halen. Gelukkig maar, want dat was het enige huis in de nabije omgeving en er bleek ook niemand thuis te zijn!

Na Queenstown zijn we 5 nachten in Christchurch geweest. Veel backpackers verklaarden ons voor gek dat we daar zo lang zouden zitten, want er was volgens hen niets te doen. Taar en ik vonden het echter heel interessant. Christchurch is nog één grote bouwval door de aardbevingen in 2010 en 2011, erg zonde van zo'n mooie stad. Ze zijn echter volop bezig om de stad weer nieuw leven in te blazen. Op een van de dagen hebben we een rondleiding gehad door Christchurch. Deze rondleiding van 2 uur was volledig gebaseerd op de aardbevingen. Ontzettend indrukwekkend. Verder hebben we nog een ritje gedaan in een gondola. Waardoor je op de bergen in Christchurch stond en een adembenemend uitzicht op de stad had. In Christchurch hadden we gelukkig, in tegenstelling tot Queenstown, veel zon! Het was rond de 15 graden, dus we konden ook elke dag lekker genieten van het zonnetje.
Als verrassing heeft Taar mij nog mee uit eten genomen in een rijdende tram. De tram komt uit 1927! Echt een ervaring! We kregen een 4-gangendiner en het eten was echt ongelofelijk lekker!

Morgen vliegen wij naar Melbourne toe. Daar blijven we 5 dagen en daarna hebben we onze laatste week bij onze lieve oom en tante in Sydney.

Wat mij over het algemeen opvalt, is dat de hostels in Nieuw-Zeeland veel schoner en beter onderhouden zijn dan in Australië. De hostels zijn daar niet per sé leuker, maar wel anders. Daarentegen vind ik persoonlijk dat iedereen in Nieuw-Zeeland wat meer op zichzelf is, terwijl je in Australië met iedereen aan de praat was. Beide vind ik fijn, want na het drukke Australië, vind ik de rust in Nieuw-Zeeland ook wel erg lekker. Het komt waarschijnlijk ook wel doordat we in Nieuw-Zeeland in het rustige seizoen zitten (tussen de zomer en winter in). Daardoor is het in hostels ook rustiger dan normaal.

Mijn volgende en tevens laatste blog zal over 2 weken komen, ter afsluiting van onze reis!

Liefs,
Donna

• 19 Mei 2015 - 10:37

Tante Ada:

Hallo Donna en Tara,
    Nog een paar weken en wij zien jullie weer in Lisse terug ! Het zal vast even wennen zijn voor jullie na al die mooie belevenissen in Australië en Nieuw Zeeland. Wij zijn blij om jullie straks gezond en wel weer terug te zien. In ieder geval hebben jullie hele mooie ervaringen en belevenissen gehad, die jullie waarschijnlijk je leven lang nog zullen bij blijven. En jullie hebben het samen gedaan, als tweeling.
    Leuk hoor !

Wij wensen jullie nog een paar fijne weken toe !! En een goede reis terug naar Lisse.

groetjes van tante Ada en ome Kees.

• 19 Mei 2015 - 10:41

Andre En Seeliena:

Hallo Donna en Tara,
    We hebben net jullie verslag gelezen en wat is het weer fantastisch te zien wat jullie allemaal ondernemen.
    Het is zo een onvergetelijke reis geworden, maar wat zullen jullie bij terugkomst het leven in holland misschien wel heel saai vinden. Nog veel plezier de komende weken. Andre en seeliena

• 19 Mei 2015 - 23:13

Ome Frank:

Hoi Donna en Tara, wat een reis, en ervaringen hebben en gaan jullie nog opdoen, groet Ome F

• 20 Mei 2015 - 23:00

Anco En Noor:

Weer leuk om te lezen en veel plezier nog de laatste weken.

Groetjes